Herinrichting Wordenseweg
In 2025 wordt de Wordenseweg gerenoveerd en opnieuw ingericht. We maken er een aantrekkelijke en veilige toegangsweg van. De voorbereidende werkzaamheden zijn inmiddels afgerond. Maandag 10 februari is de aannemer gestart met de werkzaamheden. De werkzaamheden duren naar verwachting tot eind september 2025. De verkeersmaatregelen blijven van kracht tot het einde van de werkzaamheden.
Op deze pagina lees je meer over de werkzaamheden en de planning. Ook vind je hier de antwoorden op de meest gestelde vragen.
Waarom een renovatie
De Wordenseweg wordt intensief gebruikt en de kwaliteit van de huidige weg is grotendeels verzwakt. Het asfalt en de ondergrond zijn sterk verouderd en niet meer geschikt voor het toenemende gebruik en de belasting. Daarom wordt in 2025 de weg gerenoveerd en opnieuw ingericht. Het resultaat is een veilige en aantrekkelijke toegangsweg voor Kerkdriel. Benieuwd naar hoe de Wordenseweg eruit komt te zien? Bekijk dan de situatietekening (PDF, 728.4 kB).
Vorig jaar zijn de kabels en leidingen vervangen die deels onder het fietspad lagen en is het fietspad verwijderd. Om de verkeershinder zoveel mogelijk te beperken, werd er éénrichtingsverkeer ingesteld. Dit gaat nu veranderen. Vanaf 10 februari is de Wordenseweg volledig afgesloten voor verkeer.
Wordenseweg volledig afgesloten voor doorgaand verkeer
Om de Wordenseweg veiliger en toekomstbestendig te maken zijn werkzaamheden nodig. Om deze werkzaamheden uit te kunnen voeren, is de Wordenseweg vanaf 10 februari volledig afgesloten voor al het doorgaand verkeer, inclusief fietsers. De verkeersmaatregelen blijven van kracht tot het einde van de werkzaamheden. Als alles volgens planning verloopt, kunnen de verkeermaatregelen eind september worden opgeheven.
De aanliggende winkels van Poulisse en van Koolwijk zijn en blijven bereikbaar voor al het verkeer. Voor bedrijven en aanwonenden worden ook bestemmingsverkeersroutes ingesteld. Dit wordt met borden aangegeven en rechtstreeks met de aanwonenden en aanliggende bedrijven / winkels gecommuniceerd.
Dit is nodig omdat de gehele weg nieuwe fundering krijgt. Maar ook omdat de benodigde werkzaamheden veilig moeten worden uitgevoerd. Het is dan niet mogelijk én veilig om fietsers door het werkgebied te leiden. Er geldt voor alle verkeersdeelnemers een omleidingsroute. Ter plaatse worden de omleidingen met borden aangegeven.
Onveilige situaties door afsluiting Wordenseweg
De afsluiting van de Wordenseweg leidt tot onveilige situaties, waarvoor verschillende maatregelen zijn genomen. Zo zijn er snelheidsremmers en extra verkeersborden geplaatst, en is de snelheidslimiet op de Hoorzik verlaagd naar 30 km/h. Op de Laarstraat geldt eenrichtingsverkeer.
Ondanks deze maatregelen blijft het een uitdaging om de veiligheid te waarborgen, vooral door het niet altijd naleven van de verkeersregels. Om de situatie te verbeteren, houden gemeentelijke boa's extra toezicht en wordt er samen met de politie bekeken wat extra mogelijk is.
Ook wordt op basis van de signalen van bewoners en ondernemers gekeken naar mogelijke aanvullende aanpassingen.
Omleiding fietsers en voetgangers
Tijdens de vorige fase hebben inwoners aangegeven de omleidingsroute voor fietsers niet veilig te vinden. Omdat nu al het verkeer de omleidingsroutes moet gebruiken, is het volgende besloten:
Om de veiligheid van voetgangers en fietsers op de Laarstraat (omleidingsroute) te verbeteren, wordt er gedeeltelijk éénrichtingsverkeer ingesteld. Dit geldt voor het gedeelte tussen de St. Antoniusstraat en de Duitse Weistraat. We vragen alle weggebruikers zich te houden aan de maximale snelheid die is toegestaan en de omleidingsroutes te respecteren.
Deze maatregel geldt in eerste instantie van 10 februari tot en met 27 april 2025. We gaan proberen om vanaf 28 april één rijbaan in het werkgebied vrij te maken. Dit zodat fietsers en voetgangers weer over de Wordenseweg richting de Voorstraat kunnen (en omgekeerd).
Omleidingskaart voor al het verkeer
Bekijk de onderstaande afbeelding en uitleg voor de omleidingen die ingesteld worden:
Bekijk de kaart in groot formaat (PDF, 814.5 kB)
- Fietsers vanuit en richting Hedel kunnen via de St. Antoniusstraat – Laarstraat.
- Fietsers vanuit en richting Rossum kunnen via Berm (het fietspad bij de golfbaan).
- De kruising Wordenseweg / Voorstraat is afgesloten in beide richtingen voor gemotoriseerd rijverkeer.
- Voorstraat is te bereiken via de Poel, de Kapelstraat en de Valkstraat.
- Verkeer vanuit Hedel naar Kerkdriel wordt omgeleid via de Sellikstraat en Laarstraat.
- Autoverkeer vanuit Rossum naar Kerkdriel wordt omgeleid via Berm.
- Vrachtautoverkeer vanuit Rossum naar Kerkdriel wordt omgeleid via Hoorzik.
- Autoverkeer vanuit Kerkdriel richting Hedel wordt omgeleid via Duitse Weistraat, Wertsteeg en Drielse Veldweg.
Bushalte Ronde Morgen tijdelijk buiten gebruik
Bus
De bushalte Ronde Morgen is voor de buslijnen 165, 665 en 668 tijdelijk buiten gebruik. Dit geldt van 10 februari tot minimaal 12 september 2025. Reizigers kunnen tijdens deze periode gebruikmaken van de bushalte aan de Kloosterstraat.
Buurtbus
De bushalte Ronde Morgen is voor de buurtbus met buslijnen 67, 267 en 667 tijdelijk buiten gebruik in de periode van 31 maart tot minimaal 18 april 2025. Reizigers kunnen tijdens deze periode gebruikmaken van de bushalte aan de Kloosterstraat.
Onvoorziene omstandigheden
We doen ons uiterste best om de werkzaamheden volgens planning uit te voeren. Door onvoorziene omstandigheden, kunnen de werkzaamheden langer duren dan gepland. We houden je op de hoogte van eventuele wijzigingen.
Hinder en overlast
De verbeteringen aan de weg zullen op lange termijn zorgen voor een veilige en vlottere doorstroming voor iedereen. Maar we begrijpen ook dat de werkzaamheden en omleidingen voor overlast zorgen. We doen er alles aan om de impact zoveel mogelijk te beperken. We waarderen jouw geduld en medewerking.
Als u een klacht of melding heeft over de werkzaamheden, omleidingen of afsluiting van de Wordenseweg, kunt u dit doorgeven via het Meldingsformulier Openbare Ruimte (Deze link gaat naar een externe website).
Contact
Heb je vragen? Kijk dan hieronder bij de veelgestelde vragen of jouw vraag met het antwoord erbij staat. Heb je nog een andere vraag, opmerkingen of specifieke zorgen over de herinrichting van de Wordenseweg? Stuur dan een mail naar wordenseweg@maasdriel.nl.
Veel gestelde vragen
Waarom worden deze werkzaamheden uitgevoerd?
De Wordenseweg wordt intensief gebruikt en de kwaliteit van de huidige weg is grotendeels verzwakt. Het asfalt en de ondergrond zijn sterk verouderd en niet meer geschikt voor het toenemende gebruik en de belasting. Daarom wordt in 2025 de weg gerenoveerd en opnieuw ingericht. Het resultaat is een veilige en aantrekkelijke toegangsweg voor Kerkdriel.
Hoe komt de weg eruit te zien?
Bekijk de tekening (PDF, 728.4 kB) van hoe de Wordenseweg eruit komt te zien. Voor de keuzes die zijn gemaakt hebben we verschillende overleggen gevoerd met omwonenden, zij zijn betrokken vanaf de beginfase en bij het ontwerp.
Tot wanneer is de Wordenseweg volledig afgesloten voor doorgaand verkeer? En waarom is volledige afsluiting voor een lange periode noodzakelijk?
De Wordenseweg wordt intensief gebruikt en is een belangrijke toegangsweg van Kerkdriel. De kwaliteit van de wegconstructie is al geruime tijd niet meer voldoende en neemt snel af. De fundatie is sterk verouderd en kan de belasting van het verkeer niet meer aan waardoor er scheuren en gaten in het wegdek zitten, daarom is een gehele nieuwe wegconstructie nodig. De asfaltweg, de fundering en het fietspad worden volledig vernieuwd. De waterhuishouding wordt verbeterd en de weg wordt opnieuw ingericht om de verkeersveiligheid te verbeteren. Over de gehele breedte wordt de oude fundering weggehaald en vernieuwd om zo een stevige uit één geheel bestaande fundering te kunnen aanbrengen. Deze werkzaamheden nemen veel tijd in beslag en duren naar verwachting tot eind september 2025. Dit is eerder dan aangegeven, namelijk eind december 2025. De verkeersmaatregelen blijven van kracht tot het einde van de werkzaamheden.
Waarom duren de werkzaamheden zo lang? Waarom is de weg vorig jaar niet in 1 keer volledig afgesloten?
Door de netbeheerders is vorig jaar gestart met de kabel en leiding werkzaamheden die door van Vulpen zijn uitgevoerd. Deze werkzaamheden betroffen onder andere het vervangen van oude leidingen, het vervangen en verzwaren van middenspaningkabels en het overnemen van aansluitingen. De werkzaamheden hebben veel meer tijd in beslag genomen dan gepland vanwege onduidelijke ligging van de bestaande leidingen, krapte aan personeel en levering van materialen. De omvang en complexiteit was omvangrijker dan door de netbeheerders was voorzien waardoor de uitvoering langer heeft geduurd. De gemeente is geen partij in de aansturing en heeft daarin alleen faciliterende werkzaamheden verricht.
Zijn Poulisse en Van Koolwijk gewoon bereikbaar?
Ja, beide winkels zijn en blijven bereikbaar tijdens de werkzaamheden.
Wanneer wordt het eenrichtingsverkeer op de Laarstraat opgeheven?
Zodra fietsers weer gebruik kunnen maken van de Wordenseweg (verwachting is in week 18), wordt het eenrichtingsverkeer op de Laarstraat opgeheven.
Is het mogelijk om eenrichtingsverkeer in te stellen voor de Hoorzik en Veersteeg?
Helaas hebben we op dit moment alle wegen nodig voor het afwikkelen van verkeer dat normaal via de Wordenseweg gaat. Eénrichtingsverkeer op de Hoorzik zal leiden tot hogere snelheden en meer voertuigbewegingen op de overige ontsluitingswegen.
Welke omleidingsroutes zijn ingesteld voor auto's en fietsers?
Bekijk op de afbeelding hieronder en de bijbehorende uitleg alle omleidingen. Ter plaatse worden de omleidingen met borden aangegeven.
Vanaf 10 februari (week 7) is de Wordenseweg volledig afgesloten voor alle verkeer, inclusief fietsers. Het is niet mogelijk en veilig om de fietsers door het werkgebied te leiden. Daarom geldt voor alle verkeersdeelnemers een omleidingsroute.
- Fietsers vanuit en richting Hedel kunnen via de St. Antoniusstraat – Laarstraat.
- Fietsers vanuit en richting Rossum kunnen via Berm (het fietspad bij de golfbaan).
- De kruising Wordenseweg / Voorstraat is afgesloten in beide richtingen voor gemotoriseerd rijverkeer.
- Voorstraat is te bereiken via de Poel, de Kapelstraat en de Valkstraat.
- Verkeer vanuit Hedel naar Kerkdriel wordt omgeleid via de Sellikstraat en Laarstraat.
- Autoverkeer vanuit Rossum naar Kerkdriel wordt omgeleid via Berm.
- Vrachtautoverkeer vanuit Rossum naar Kerkdriel wordt omgeleid via Hoorzik.
- Autoverkeer vanuit Kerkdriel richting Hedel wordt omgeleid via Duitse Weistraat, Wertsesteeg en Drielse Veldweg.
Bushalte Ronde Morgen tijdelijk buiten gebruik
Bus
De bushalte Ronde Morgen is voor de buslijnen 165, 665 en 668 tijdelijk buiten gebruik. Dit geldt van 10 februari tot minimaal 12 september 2025. Reizigers kunnen tijdens deze periode gebruikmaken van de bushalte aan de Kloosterstraat.
Buurtbus
De bushalte Ronde Morgen is voor de buurtbus met buslijnen 67, 267 en 667 tijdelijk buiten gebruik in de periode van 31 maart tot minimaal 18 april 2025. Reizigers kunnen tijdens deze periode gebruikmaken van de bushalte aan de Kloosterstraat.
Onvoorziene omstandigheden
We doen ons uiterste best om de werkzaamheden volgens planning uit te voeren. Door onvoorziene omstandigheden, kunnen de werkzaamheden langer duren dan gepland. We houden je op de hoogte van eventuele wijzigingen.
Hinder en overlast
De verbeteringen aan de weg zullen op lange termijn zorgen voor een veilige en vlottere doorstroming voor iedereen. Maar we begrijpen ook dat de werkzaamheden en omleidingen voor overlast zorgen. We doen er alles aan om de impact zoveel mogelijk te beperken. We waarderen jouw geduld en medewerking.
Waarom wordt er geen tijdelijke bushaltes gemaakt aan de Provinciale weg? Bijvoorbeeld bij inham Sellikstraat?
Arriva heeft aangegeven dat ze een andere route gaan rijden en blijven halteren bij de rotonde Wordenseweg. De halte Kloosterstraat wordt de vervangende halte van de Ronde Morgen. De buurtbus blijft wel halteren bij de Bulkseweg en rijd gedurende de weken 14, 15 en 16 via de Kerkstraat en Ambachtstraat.
Waarom zijn de omleidingsroutes zo lang?
We hebben gekeken naar de beste en meest veilige omleidingsroutes. Hieruit blijkt dat de Wordenseweg een belangrijke toegangsweg is. Er zijn niet veel alternatieven. Hierdoor lijken de omleidingsroutes soms lang. Toch zijn het de beste en meest veilige opties.
Waarom wordt het vrachtverkeer via de Hoorzik gestuurd?
Voor vrachtverkeer komend vanuit Rossum naar Kerkdriel is de Hoorzik de beste optie. Het is verboden voor vrachtverkeer om over de dijken te rijden. Het vrachtverkeer dat naar het centrum van Kerkdriel moet, kan dus niet om het dorp heen, maar moet er doorheen. Dan is de Hoorzik de beste optie.
Tijdens de aanpassingen van de Provincialeweg mocht het vrachtverkeer over de Berm rijden. Waarom nu niet?
Ook bij de aanpassing van de Provincialeweg heeft de gemeente geen vrachtverkeer toegestaan over de Berm.
Waarom mogen bussen over de Berm rijden?
Bussen worden binnen de verkeersregels niet als vrachtauto's beschouwd, waardoor ze inderdaad gebruik mogen maken van de Berm.
Kan het verkeer van de Kersenbuurt niet beter via Luttel Inghweg rijden in plaats van via de Hoorzik?
Helaas hebben we op dit moment alle wegen nodig voor het afwikkelen van verkeer dat normaal via de Wordenseweg gaat.
De verkeerspaaltjes ter hoogte van de afslag Kersenbuurt en het kinderdagverblijf staan verkeerd. Auto’s gaan op het verkeerde deel van de weg terug. Kan dit worden aangepast?
Vanwege de omleidingsroute kunnen we helaas op dit moment geen aanpassingen maken aan de posities van de verkeerspaaltjes. Deze zijn zorgvuldig afgestemd op de inritten en de praktische situatie ter plaatse. We begrijpen dat dit ongemak kan veroorzaken, en we blijven de situatie monitoren. Mochten er in de toekomst veranderingen mogelijk zijn, dan zullen we deze zeker overwegen.
Door het afsluiten van de Wordenseweg zijn er op verschillende plekken zeer gevaarlijke situaties ontstaan. Wat gaat de gemeente daaraan doen?
Wij begrijpen en delen uw zorg. Er zijn al verschillende maatregelen toegepast om de verkeersveiligheid te verbeteren. Ook zet de gemeente extra boa's in en zijn we in overleg met de politie om te bekijken welke aanvullende maatregelen mogelijk zijn. Daarnaast is er een flitspaal aangevraagd. We blijven de situatie monitoren en zoeken naar verdere oplossingen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Tegelijkertijd doen we een beroep op alle weggebruikers om zich strikt te houden aan de verkeersregels ter plaatse, zodat we samen de veiligheid kunnen waarborgen.
Vracht- en busverkeer veroorzaakt overlast door te veel trillingen, vooral buiten de spits wanneer ze harder kunnen rijden. Zou het mogelijk zijn om de chicanes uit te breiden naar drie, zodat het verkeer zijn snelheid kan verlagen?
We begrijpen uw zorgen over de trillingen die veroorzaakt worden door vracht- en busverkeer. De remmende maatregelen, zoals de chicanes, zijn al maximaal toegepast om de snelheid te beperken. Het enige wat momenteel nog mogelijk is, is strengere handhaving. De gemeente zet daarom extra boa's in en is in overleg met de politie om te onderzoeken welke extra handhavingsmogelijkheden er zijn. Ook is er een flitspaal aangevraagd. We blijven de situatie monitoren en zoeken naar verdere oplossingen om de verkeersveiligheid te verbeteren.
Kunnen er flitspalen worden geplaatst?
Een flitspaal is inmiddels aangevraagd. Echter is de positie van een flitspaal snel bekend bij regelmatig langsrijdende voertuigen, wat vaak resulteert in een aanzienlijke plaatselijke snelheidsverlaging. Daarom komt er ook strengere handhaving. De gemeente zet daarom extra boa's in en is in overleg met de politie om te bekijken welke aanvullende maatregelen mogelijk zijn.
Kunnen er drempels op de weg worden geplaatst voor snelheidsbeperking?
Helaas veroorzaken drempels teveel trillingen. Dit kan schade brengen aan bestaande bebouwing, aangezien woningen te dicht bij de drempels staan. De gemeente heeft daarom andere snelheidsbeperkingen en verkeersmaatregelen getroffen, zoals snelheidsremmers en extra verkeersborden. Daarnaast worden er boa's ingezet voor extra toezicht en handhaving van de verkeersregels. Wij zijn ook in gesprek met de politie om te bekijken welke aanvullende maatregelen mogelijk zijn.
Is het mogelijk om een tijdsslot voor vrachtwagens in te stellen, vooral rond schooltijden?
Een dergelijk vrachtwagenverbod zou dan voor een groot deel van Kerkdriel moeten gelden, omdat vrachtwagens zich anders klemrijden bij de Hoorzik. Gezien de beperkte omleidingsmogelijkheden zou het verkeer daardoor volledig vast kunnen lopen, wat niet wenselijk is voor de bereikbaarheid van ondernemers en de doorstroming in het gebied. Daarnaast bestaat het risico dat sommige chauffeurs, ondanks de beperking, alsnog via de Hoorzik rijden.
We blijven alert op de situatie en evalueren regelmatig of er andere passende maatregelen mogelijk zijn.
Kan het slechte zicht bij de kruising van de Bulkseweg en Hoorzik verbeterd worden?
Het kruispunt is inderdaad onoverzichtelijk. Er is daarom is een stopstreep aangebracht. Met de bestaande verkeersmaatregelen en het naleven van de snelheidslimieten, zou het een veilige verkeerssituatie moeten zijn. De gemeente zal de situatie opnieuw bekijken en beoordelen of deze voldoet aan de richtlijnen van de APV en of het binnen de gestelde normen acceptabel is.
Kunnen er verkeersregelaars worden ingezet?
De inzet van verkeersregelaars is vooral een tijdelijke maatregel, doorgaans voor een periode van 1 tot 2 weken. Voor een langere periode zijn andere maatregelen en/of handhaving noodzakelijk. Wij zijn in overleg met de politie om de mogelijkheden hiervoor te onderzoeken. Ook worden er boa’s ingezet.
Kunnen er klaar-overs worden ingezet op de kruising Hoorzik - Bulkseweg?
Wij nemen contact op met de school om te achterhalen of er interesse is bij ouders om tijdelijk klaar-overs in te zetten.
Wat kan ik doen indien er schade aan mijn woning is ontstaan?
Schade aan woningen ( bijvoorbeeld scheuren) kan door verschillende oorzaken ontstaan, en het is belangrijk om te achterhalen wat de schade veroorzaakt. Dit kan worden onderzocht door een onafhankelijk bureau. Wij adviseren u om contact op te nemen met de organisatie waar u uw opstalverzekering heeft afgesloten. Zij kunnen u verder helpen met het regelen van een dergelijk onderzoek.
Is een apart fiets- voetpad mogelijk tussen Kersenbuurt en Kloosterstraat, inclusief een aparte oversteek voor fietsers en wandelaars?
Wij zijn een onderzoek gestart naar de haalbaarheid. We zullen de resultaten van dit onderzoek afwachten en de mogelijkheden zorgvuldig bekijken.
Is de aanleg van een fiets- voetpad, inclusief brug, mogelijk op de hoek Kordiastraat - Reginastraat richting de Paddenstoelenbuurt?
Wij zijn een onderzoek gestart naar de haalbaarheid. We zullen de resultaten van dit onderzoek afwachten en de mogelijkheden zorgvuldig bekijken.
Kan er een voetpad worden aangelegd tussen de Kersenstraat en Velddriel?
Wij zijn een onderzoek gestart naar de haalbaarheid van een voetpad tussen de Kersenstraat en Velddriel. We zullen de resultaten van dit onderzoek afwachten en de mogelijkheden zorgvuldig bekijken.
Kan er een fietspad worden gemaakt over het braakliggend terrein naar de Kloosterstraat?
Wij zijn een onderzoek gestart naar de haalbaarheid van het aanleggen van een pad. We zullen de resultaten van dit onderzoek afwachten en de mogelijkheden zorgvuldig bekijken.
Kan er een apart voet- fietspad worden aangelegd bij de Hoorzik?
Deze mogelijkheid wordt momenteel onderzocht. Binnen de huidige begrenzing is het helaas niet mogelijk om een aprt voetpad aan te leggen, dit vanwege de beperkte ruimte.
De paaltjes bij wegversmallingen worden kapot gereden. Kan daar iets aan worden gedaan?
Paaltjes bij wegversmallingen en schade aan ander straatmeubilair komen helaas vaak voor. Wij zorgen regelmatig voor herstel van deze schade. Een schade melden kan via de pagina 'melding doen'.
Zijn er alternatieve routes voor fietsers, vooral voor kinderen?
We hebben gekeken naar de kortste, meest veilige omleidingen voor fietsers. Dat zijn de aangegeven omleidingen.
Heb je een idee voor een andere omleiding en wil je die graag bespreken? Stuur dan een mail naar wordenseweg@maasdriel.nl.
Wat moet ik doen als ik de omleidingsroute als onveilig ervaar?
Ervaar je de omleidingsroute als onveilig en wil je dit bespreken. Stuur dan een mail naar wordenseweg@maasdriel.nl.
We nemen dan contact met je op om samen tot een oplossing te komen.
Waar kan ik terecht met vragen of klachten?
Heb je vragen of klachten, stuur dan een mail naar wordenseweg@maasdriel.nl.
Hoe blijf ik op de hoogte van wijzigingen of updates?
Op deze pagina delen we updates als die er zijn.
Ook zullen wij de updates delen via onze social media kanalen en op de gemeentepagina in de Bommelerwaardgids.