Wonen en gebiedsontwikkeling
Woningbouwopgave
Er is sprake van een groot tekort aan woningen. Het Woningbehoefteonderzoek Bommelerwaard 2023 gaf een grotere behoefte aan dan voorzien in de Woonvisie Bommelerwaard 2021-2025. De opgave is om 1.975 woningen toe te voegen in de periode 2023 t/m 2030.
Woonvisie
In 2021 heeft de raad de Woonvisie Bommelerwaard 2021-2025 vastgesteld en zijn er nieuwe meerjarenafspraken gemaakt met de woningcorporaties. We voeren deze uit en toetsen nieuwe ontwikkelingen aan de Woonvisie. De Woonvisie is eind 2024 geëvalueerd. Deze evaluatie heeft geleid tot de volgende aanpassingen:
- De woningbouwopgave is aangepast van 1.250 woningen in de periode 2022 t/m 2030 naar 1.975 woningen in de periode 2023 t/m 2030.
- Er is een aangepaste woningdifferentiatie voor Maasdriel vastgesteld, die het uitgangspunt is bij initiatieven vanaf 4 woningen: minimaal 35% sociale huur, en maximaal 35% middensegment (sociale koop en middenhuur), 15% middeldure koop, en 15% dure koop (zie tabel).
- De geldigheid van de Woonvisie is verlengd. De aangekondigde Wet versterking regie volkshuisvesting wisselt de woonvisie in voor een verplicht ‘volkshuisvestingsprogramma’, mogelijk per 2027. De Woonvisie Bommelerwaard 2021-2025 geldt zolang er geen nieuwe woonvisie dan wel volkshuisvestings-programma door de gemeenteraad of het college van B&W wordt vastgesteld.
Nieuwe woningen en woonwijken bouwen we duurzaam, energieneutraal en de omgeving richten we klimaatbestendig in.
Om ook de beschikbare woningvoorraad optimaal te gebruiken, zal het college van B&W beleidskaders bijstellen of opstellen ten behoeve van woningsplitsing, woningdelen, functiewijziging, (pré-)mantelzorgwoningen en afhankelijke woningen.
Om betaalbare woningen beschikbaar te maken en te houden voor de in de Woonvisie aangewezen doelgroepen maken we beleidsregels betaalbare woningbouw en hanteren we instrumenten als de zelfbewoningsplicht.
Inbreiding versus uitbreiding
Vanuit het oogpunt van zorgvuldig ruimtegebruik, waarbij onder meer wordt gekeken naar de impact van ontwikkelingen op de beschikbare landbouwgrond, wordt niet per definitie gekozen voor uitbreiding. Er zijn echter weinig inbreidingslocaties voorhanden. Deze kunnen wel gecreëerd worden door bijvoorbeeld samenwerking op sportaccommodaties en bij onderwijshuisvesting, waarbij vrijkomende locaties herontwikkeld kunnen worden. In deze raadsperiode onderzoeken we zowel potentiële inbreidings- als uitbreidingslocaties. Potentiële inbreidingslocaties willen we slim benutten door bij de woningbouwontwikkeling aspecten mee te nemen als levensloopbestendig wonen, afstand tot de voorzieningen voor oudere en/of kwetsbare huishoudens (pantoffelzone) en vraag vanuit de gemeenschap (bouwen naar behoefte). Bij inbreidingsmogelijkheden denken we ook aan herontwikkeling van ontmantelde agrarische bedrijven in de dorpskernen, zoals boerderijen, champignonkwekerijen en/of kassen.
Actieve grondpolitiek
Actieve grondpolitiek is een instrument dat kansen biedt, maar ook risico’s kent. We benutten de mogelijkheden van actieve grondpolitiek alleen als dat kansrijk is voor de ontwikkeling. We pakken de regie bij het kaders stellen voor ontwikkelaars en gaan hierin verder wanneer nodig.
De huidige Nota grondbeleid en de Nota fonds bovenwijkse voorzieningen worden geactualiseerd en geïntegreerd. We streven er naar de nieuwe nota na de zomer van 2025 aan de raad voor te leggen, met inachtneming van de uitgangspunten van het geldende bestuursakkoord.