Huisnummer aanvragen
Elke woning of bedrijfspand moet een adres en een huisnummer hebben. In de meeste gevallen regelt de gemeente een huisnummer. Heeft uw pand (nog) geen eigen huisnummer? Dan kunt u dat aanvragen bij de gemeente.
Voorwaarden aanvragen huisnummer
Alleen ‘verblijfsobjecten’ (woningen of bedrijfspanden die voldoen aan de vereisten), standplaatsen en ligplaatsen kunnen een adres, en dus een huisnummer hebben. Op de website van het kadaster bekijkt u of uw woning/ bedrijfspand een verblijfsobject is (Deze link gaat naar een externe website).
Let op: er wordt nooit een huisnummer uitgegeven aan objecten zonder 'verblijfsobject', bijvoorbeeld:
- een terrein
- een kavel
- een meterkast
U krijgt automatisch een huisnummer
In de volgende situaties regelt de gemeente automatisch een huisnummer voor u:
- bij een omgevingsvergunning (bouwen)
- bij een splitsingsvergunning/samenvoeging
- bij een nieuwe stand- of ligplaats
Zelf een huisnummer aanvragen
Wil u een huisnummer aanvragen (dit geldt ook voor mantelzorgwoningen)? Volg dan de volgende stappen:
- Check via de website van het omgevingsloket of u voor uw verbouwing een omgevingsvergunning nodig hebt (Deze link gaat naar een externe website). Als u een omgevingsvergunning nodig hebt, krijgt u automatisch een huisnummer bij de verleende omgevingsvergunning. Het verlenen van een omgevingsvergunning duurt ongeveer 6-8 weken.
- Hebt u geen omgevingsvergunning nodig voor uw verbouwing? Dien dan een informatieverzoek (samen met een tekening met maatvoering) voor een huisnummer in bij de Omgevingsdienst Rivierenland (ODR) (Deze link gaat naar een externe website). U geeft in dit verzoek aan waarom u een huisnummer wilt aanvragen. Zij sturen u dan een brief met daarin het advies voor de gemeente. Het afhandelen van een verzoek duurt ongeveer 1-2 weken.
- Vraag vervolgens met de adviesbrief en de tekeningen een huisnummer aan bij de gemeente. Mail hiervoor onderstaande documenten (zie kopje 'Meesturen bij de aanvraag') en uw verzoek naar bag@bommelerwaard.nl.
- U ontvangt een besluit van de gemeente in uw brievenbus of per e-mail.
- Zodra de bouw gereed is moet dit gemeld worden via bag@bommelerwaard.nl
Let op! Wanneer de bouw niet gereed wordt gemeld, zal het ook niet in de BAG worden geregistreerd en bestaat het risico dat de nummeraanduiding automatisch wordt ingetrokken, zonder vooraankondiging!
Meesturen bij de aanvraag
- De adviesbrief van de Omgevingsdienst Rivierenland (ODR).
- Een situatietekening (met de afmetingen erbij) waar duidelijk op staat aan welke straat de hoofdingang ligt.
- Tekening met afmetingen van de woning of het bedrijfspand waarin de ruimtes en (eventueel) verdiepingen staan aangegeven.
Aansluiting gas, water en elektriciteit regelen
Na registratie van het nieuwe huisnummer, kunt u een nieuwe aansluiting regelen bij één van de nutsbedrijven (gas, water, elektriciteit).
Let op: u kunt een nieuwe aansluiting aanvragen als uw nieuwe huisnummer is geregistreerd in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG). Dit gebeurt maximaal 4 dagen nadat u de beschikking omgevingsvergunning heeft ontvangen van de gemeente.
Als er geen huisnummer is, kunt u ook een aansluiting aanvragen op basis van locatie.
Kijk op mijnaansluiting.nl (Deze link gaat naar een externe website) voor meer informatie over het aanvragen van een aansluiting voor gas, water en elektriciteit (Deze link gaat naar een externe website).
Meer informatie over het verlenen van een huisnummer
Voor meer informatie neemt u contact met ons op via telefoonnummer 14 0418.