Ongevraagd advies voortgang Regionale Inkoop Jeugdhulp
Gemeente Maasdriel
Aan mevrouw drs. J.H.A. Sørensen wethouder
Postbus 10.000
5330 GA Kerkdriel
Maasdriel, 2 april 2023
Geachte mevrouw Sørensen,
Op 26 maart ontvingen wij de Raadsinformatiebrief Voortgang Regionale Inkoop Jeugdhulp van 21 maart 2023. Dank voor het toezenden van deze brief.
Naar aanleiding van deze brief voelt PRM zich genoodzaakt haar zorg met u te delen in een ongevraagd advies.
In de brief wordt gesproken over een overgangsregeling. Deze overgangsregeling van 1 jaar geldt voor jeugdigen en hun ouders die van de ene naar de andere zorgverlener moeten overstappen als gevolg van contractwijzigingen. Continuïteit van zorg is voor elke cliënt van belang, maar voor kwetsbare jongeren is het belang nog veel duidelijker. Discontinuïteit van zorg kan leiden tot crisis of terugval. Het is niet voor niets dat er branche breed een convenant is opgesteld om aandacht te hebben voor continuïteit van zorg indien een aanbieder in financiële problemen dreigt te raken.
De volgende vragen leggen wij daarom aan u voor:
- Hoeveel jongeren krijgen te maken met deze wijziging?
- Hoeveel aanbieders zijn hierbij betrokken?
- Hoe wordt een goede inschatting gemaakt van de gevolgen en/of risico’s van een wijziging voor de cliënt en door wie?
- Is er ruimte voor maatwerkoplossingen indien dit de continuïteit van zorg ten goede komt?
- Wie voert de regie op een zorgvuldige overdracht van zorg?
- Hoe worden cliënten geïnformeerd over hun rechten en de mogelijkheid van (extra) ondersteuning?
Wij zien uw reactie met belangstelling tegemoet.
Hartelijke groet,
Astrid van Meeuwen
Voorzitter Participatieraad Maasdriel
Bronvermelding:
https://www.igj.nl/publicaties/richtlijnen/2022/06/29/leidraad-continuiteit-van-zorg-en-jeugdhulp (Deze link gaat naar een externe website)
https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-volksgezondheid-welzijn-en-sport/documenten/convenanten/2021/07/01/convenant-bevorderen-continuiteit-jeugdhulp (Deze link gaat naar een externe website)