Lees pagina voor

Nieuwsbrief Zuidelijke Ontsluitingsroute (ZOR) juli 2024

Nieuwe projectwethouder: aangenaam!

Na het vertrek van wethouder Peter de Vries is Bart Claassen sinds april de nieuwe projectwethouder. Claassen is met veel plezier in Maasdriel aan de slag gegaan en heeft de omgeving van de Zuidelijke Ontsluitingsroute (ZOR) al verkend. De grote behoefte aan de ZOR werd hem snel duidelijk:

“Het is al druk op de A2 en de wegen daaromheen. Naar verwachting neemt die drukte komende jaren alleen maar toe. Woningbouw, toenemende bedrijvigheid en steeds meer recreatie en toerisme in onze gemeente, zorgen voor veel meer verkeer. Daarom is de wens zo groot dat de ZOR er komt om de bestaande wegen in Velddriel en Kerkdriel-Zuid te ontlasten. Met de ZOR zorgen we ervoor dat het verkeer veilig en goed kan doorstromen. Ook in de toekomst.”

Ervaren wethouder

Claassen is een ervaren bestuurder. Als wethouder in eerdere gemeenten had hij een breed scala aan aandachtsgebieden; van Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) tot financiën en van ruimte tot infrastructuur. In Maasdriel houdt hij zich vooral bezig met duurzaamheid, economische zaken, recreatie en toerisme, rivier en water én een aantal grote projecten, zoals de ZOR.

Bart Claassen
Projectwethouder ZOR

Waar staan we nu?

Het ontwerpbestemmingsplan lag vanaf december 2023 ter inzage. Tijdens een inloopavond in januari was er gelegenheid om vragen te stellen over het bestemmingsplan en het technisch voorontwerp. Tot 1 februari bestond de mogelijkheid om zienswijzen in te dienen tegen (onderdelen van) het bestemmingsplan. Van die gelegenheid maakten meerdere mensen gebruik.

Naar aanleiding van de zienswijzen voerden we diverse overleggen. Ook onderzochten we of en, zo ja, op welke wijze de ingediende zienswijzen leiden tot aanpassing van het bestemmingsplan. Zo waren er vragen over de overlast van de ZOR door geluid en lichtinval. Ook vroegen perceeleigenaren zich af of ze het deel van hun perceel dat niet nodig is voor de aanleg van de ZOR nog kunnen gebruiken. En zo ja, op welke manier? Voor enkele perceeleigenaren heeft de aanleg van de ZOR vergaande gevolgen voor hun woonomstandigheden en de bedrijfsvoering van hun bedrijf. Met deze mensen vindt op dit moment intensief overleg plaats.

Overleg overige instanties

We zijn met de provincie in overleg over de aansluiting van de ZOR op de Provincialeweg. Dat is een belangrijke ontsluitingsroute van en naar de A2. Zo’n 19.000 motorvoertuigen maken dagelijks gebruik van de Provincialeweg. De verkeersmodellen voorspellen dat als de ZOR er ligt, bijna de helft van die voertuigen gebruik gaat maken van de ZOR. Zowel op het gebied van verkeersveiligheid als doorstroming stemmen we af met de provincie. Ook maken we afspraken met het waterschap over de afwatering en de effecten van de ZOR op de bestaande watergangen (sloten en greppels) in het gebied.

Vervolg

Bestemmingsplan

Op dit moment beoordelen we alle ingebrachte zienswijzen. Waar nodig overleggen we met diverse perceeleigenaren over deze zienswijzen en de effecten van het bestemmingsplan op hun individuele percelen. Op basis daarvan gaan we het bestemmingsplan verder verbeteren. Daarbij nemen we ook de adviezen van de provincie en het waterschap en de uitkomsten van de uitgevoerde (milieukundige) onderzoeken mee. Het plan gaat daarna via het college naar de gemeenteraad voor vaststelling. We streven ernaar dat de raad een besluit kan nemen in de gemeenteraadsvergadering van 19 december 2024.

Verwerving

Met enkele perceeleigenaren zijn we al in gesprek over de aankoop van hun gronden en opstallen. En over de mogelijke aanpassingen van hun activiteiten als gevolg van de aanleg van de ZOR. Vooralsnog verkennen we samen de mogelijkheden. Als de gemeenteraad eind dit jaar het bestemmingsplan vaststelt, gaan we alle perceeleigenaren benaderen om concrete afspraken te maken.

Voorbereiding uitvoering

Voor het bestemmingsplan was het technische voorontwerp de basis. Om de uitvoering hiervan mogelijk te maken, wordt dit ontwerp verder uitgewerkt in een concreet uitvoeringsontwerp en -plan. Aan de hand daarvan kunnen we de werkzaamheden aanbesteden. Het is daarbij van belang dat er concrete afspraken komen over de wijze van uitvoering. We bepalen dan welke tijdelijke maatregelen nodig zijn om het gebied tijdens de werkzaamheden bereikbaar en veilig te houden. Wij overleggen hierover met belanghebbenden en de omgeving. Begin 2025 komen we daar op terug.

Vragen?

Hebt u inhoudelijke vragen over het proces of de effecten van de ZOR op uw individuele situatie?

Neem dan gerust contact op met onze omgevingsmanager, Cees Veldman, via c.veldman@maasdriel.nl of 06 54 96 88 27.