Project Zuidelijke Ontsluitingsroute (ZOR)
Samen werken we aan een veilig, bereikbaar én leefbaar Maasdriel. Dat heeft de gemeenteraad besloten met de keuze voor de aanleg van een nieuwe route ten zuiden van de Laarstraat en de Paterstraat: de Zuidelijke Ontsluitingsroute (ZOR). Het is een grote wens van de raad, inwoners, ondernemers en het college dat de route er komt, omdat deze een aantal belangrijke wegen in Velddriel ontlast: de Wordenseweg, de Provincialeweg en de Laarstraat. Daarnaast draagt de route bij aan een betere bereikbaarheid en leefbaarheid van Kerkdriel-Zuid.
Groei vraagt om oplossing voor de toekomst
Het ziet ernaar uit dat het verkeer de komende jaren toeneemt. We verwachten bijvoorbeeld dat er steeds meer toeristen en recreanten naar onze gemeente en in het bijzonder naar De Zandmeren komen. Bovendien bouwen we meer woningen en groeit het aantal bedrijven in Maasdriel. Met de ZOR zorgen we ervoor dat het verkeer veilig en goed kan doorstromen. Ook in de toekomst.
Wat voor weg wordt de ZOR?
De ZOR wordt een erftoegangsweg. De totale lengte van de weg is ruim 4 kilometer. Van de N831 tot de Kievitsham (buiten de bebouwde kom) geldt een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur. Deze weg is geschikt voor de hoeveelheid verkeer en neemt minder ruimte in beslag dan een ontsluitingsroute waar een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur geldt. Vanaf de Kievitsham tot de Geersteeg (binnen de bebouwde kom) geldt een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Langzaam verkeer (fietsers, bromfietsers) kan niet op de ZOR, landbouwverkeer wel.
Aansluitingen op bestaande wegen
Vier van de vijf bestaande wegen die het nieuwe tracé kruisen (Hamstraat, Kooiheuvelweg, Oostenbroekweg en Wertsteeg) worden van beide kanten op de nieuwe weg aangesloten. Vanaf de Bussenerweg is het alleen mogelijk de ZOR over te steken. Het is niet mogelijk om vanaf de Bussenerweg op de ZOR te komen of vanaf de ZOR op de Bussenerweg.
Op de Provincialeweg N831 is ter hoogte van de Sassertweg een turborotonde voorzien. Zo sluit die bestaande weg aan op de ZOR. Een turborotonde zorgt voor meer doorstroming dan een normale rotonde en geeft meer veiligheid voor het langzamere verkeer.
Wilt u verder inzoomen op de gedetailleerde kaart? Bekijk de kaart als pdf (PDF, 1.5 MB).