Lees pagina voor

Briefadres

Hebt u geen woonadres? Dan kunt u zich inschrijven op een adres van iemand die u kent. Bijvoorbeeld een familielid, vriend of kennis. Dit heet briefadres.

Op dit adres woont u niet, maar ontvangt u alleen uw post. De bewoner moet ervoor zorgen dat de post u persoonlijk bereikt. Aanvragen van een briefadres doet u via de gemeente. En de bewoner van wie u het adres mag gebruiken moet daar schriftelijk toestemming voor geven.

Wanneer kunt u een briefadres aanvragen?

U kunt in aanmerking komen voor een briefadres als u:

Als u op een camping verblijft of een ander tijdelijk verblijfadres heeft, dan geldt dit als uw woonadres en bent u verplicht om uzelf op dit adres in te schrijven.

Uitzonderingsgevallen worden door de gemeente beoordeeld. De toetsing vindt mede plaats aan de hand van de regeling briefadres gemeente Maasdriel 2023 (Deze link gaat naar een externe website).

Bij een aanvraag voor een briefadres onderzoekt de gemeente of u inderdaad geen woonadres heeft. U moet dan ook vermelden waarom u een briefadres aanvraagt. Kan iemand zelf geen briefadres aanvragen? Dan kan een familielid of curator dit doen.

Briefadres aanvragen

Een aanvraag briefadres kunt u alleen persoonlijk doen in het gemeentehuis. Maak hiervoor een afspraak.

Meenemen

  • Vul het aanvraagformulier in en neem deze mee naar uw afspraak.
  • Neem ook het ingevulde formulier 'Toestemming vestiging briefadres' mee.
  • Neem een van het identiteitsbewijs van uzelf én een kopie van die van de hoofdbewoner mee.
  • Neem eventuele andere bewijsstukken mee.

Goed om te weten

  • Uw aanvraag kan alleen worden verwerkt als de formulieren volledig en correct zijn ingevuld.
  • Blijkt uit de gegevens die u invult dat uw briefadres eigenlijk uw woonadres is? Dan verwerken wij uw aanvraag als verhuizing. U wordt dan op dit adres ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). U krijgt daar schriftelijk bericht van.